Audience Journey door Carlijn Postma
‘I’m a a target group to many, but an audience to only a few’. Het is vast een bekend gezegde met zoveel content, hoe kun jij als bedrijf of organisatie toch nog publiek vinden, betrekken en overtuigen? Carlijn Postma vertelt aan de hand van de audience journey hoe je contentmarketing succesvol kunt inzetten.
De kracht van content marketing schuilt in het aanspreken van het juiste publiek op de kanalen waarop het actief is. Welke kanalen een publiek kiest, is een eigen keuze. De vraag die daarbij gesteld kan worden is: welke content is interessant en relevant genoeg om publiek te vinden, te binden en te activeren voor jouw merk? En dat is het moment waar contentmarketing en storytelling elkaar ontmoeten. Oftewel: de audience journey; de ‘reis’ die het publiek maakt van het eerste moment van informatiebehoefte naar een loyaal en betrokken publiek.
Hoe werkt het dan?
Het is een te vergelijken met een televisieserie. Scenarioschrijvers boeien en binden een publiek met verhalen of fragmenten uit verhalen. Verhalen verlopen daarbij volgens een vast stramien. De cliffhanger aan het einde prikkelt de nieuwsgierig naar een nieuw verhaal of het vervolg. Zo kan kun je als bedrijf ook naar een content marketingstrategie kijken. Als bedrijf moet je een scenario schrijven wat voor jou publiek interessant en relevant is, waarbij ook je merk en je producten onder de aandacht worden gebracht.
Audience journey
Voor het schrijven van een goed scenario kan gebruik worden gemaakt van de hero’s journey van Joseph Campbell: de manier in storytelling om publiek zolang mogelijk betrokken te houden bij een verhaal. Deze hero’s journey kun je vertalen naar de audience journey. De reis omvat 12 stappen waarin de verhaallijn van het publiek wordt beschreven, inclusief de insteek van de content om het publiek te servicen in zijn behoeften. Bij het in kaart brengen van de informatie- of contentbehoefte van het publiek worden er een aantal triggers geformuleerd: de beweegredenen van het publiek om op zoek te gaan naar meer informatie of andere content. Die triggers kunnen zowel extern als intrinsiek zijn. Het resultaat van een audience journey is dat een bedrijf of organisatie duidelijk inzicht heeft met welke content, op welke momenten en via welke kanalen het grootste publiek of juist het meest betrokken publiek kunt bereiken. En zo kun je als bedrijf een verhaal schrijven wat je publiek blijft prikkelen en boeiend.